De nieuwe zonnepanelen zijn aangesloten op een hybride omvormer in combinatie met een 8.3 kWh thuisbatterij. De hybride omvormer is in staat om de gelijkstroom van de zonnepanelen direct als gelijkstroom in de batterij te stoppen om omzetverliezen te voorkomen.
Er zijn op dit moment nog geen regels omtrent thuisbatterijen, maar uit voorzorg hebben we al een aantal maatregelen getroffen: de thuisbatterij ook tegen een brandwerende plaat gemonteerd, de thuisbatterij staat niet in een vluchtroute en deze is op een betonnen ondergrond geplaatst. Zo voldoet de installatie alvast aan de hoogste kwaliteitsnormen van dit moment.
De 2 omvormers en thuisbatterij worden aangestuurd door onze Home Manager, het brein van het systeem. Deze Home Manager gebruiken we om een EMS te creëren. De home manager gebruikt de weersvoorspellingen en gebruikt historisch verbruik van de woning om met behulp van AI te leren wat het verbruikerspatroon is.
Om het systeem nog completer te maken heeft Zonzo ook een laadpaal geïnstalleerd in de vorm van een wallbox EV lader. Zo kan er eerst overtollige zonnestroom in de elektrische auto gestopt worden zodat de thuisbatterij zo min mogelijk aangesproken hoeft te worden: hoe minder laadcycli hoe langer de levensduur van de batterij.
De omvormers, home manager en laadpaal zijn alle 3 van ons Duitse kwaliteitsmerk SMA. Dit betekent dat in de app of het monitoring portaal het hele EMS in te zien is en in te regelen valt: wel zo makkelijk voor de eindklant. Daarnaast is er bij storingen 1 aanspreekpunt voor alle producten.
· Overdag overtollige zonnestroom in de batterij stoppen. ’s Avonds deze leegtrekken als de tarieven hoger zijn of om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Dat wil zeggen dat gemiddeld over het jaar gezien je 70% van je zonnestroom zelf opmaakt! Een traditioneel zonnestroomsysteem heeft een zelfvoorziening van ca 30%.
· Dynamische vermogensregeling: meer zonnepanelen aansluiten dan de hoofdaansluiting aan kan. Op momenten met veel stroomverbruik maak je dit zelf op, bij weinig verbruik en veel opwek dan worden de omvormers afgetopt.
· Een terugleverbeperking van zonnestroom instellen: wel eerst zelf alles opmaken, in de elektrische auto stoppen of de batterij vullen maar 0W terug leveren. Bijvoorbeeld handig bij negatieve stroomprijzen.
· Apparatuur aansturen als er veel opwek van zon is: de warmtepomp, wasmachine of droger kan door onze Home Manager aangezet worden bij zonnig weer om zoveel mogelijk zonnestroom zelf op te maken.
· Zelf dynamische tarieven configureren zodat de home manager naast beschikbare zonne-energie ook kan sturen op stroomprijzen. Dit wordt in de toekomst geautomatiseerd is de verwachting.
· Geforceerd de batterij vanuit het net laden: bijvoorbeeld ’s nachts bij lage tarieven.
· Opladen met zonnestroom: onze laadpaal kan sneller laden (tot 22 kW) dan traditionele laadstations door zonnestroom en netstroom te combineren zonder dat de hoofdaansluiting eruit klapt.
· Daarnaast kan de EV charger alleen overtollige zonnestroom in de auto stoppen: zo rijdt de auto goedkoper dan met reguliere netstroom.
· Ook kun je de auto met een doelstelling laden: als je morgenavond om 20:00 in Rotterdam moet zijn zorgt de home manager dat de auto met zoveel mogelijk zonnestroom geladen wordt maar dat je toch altijd genoeg batterij hebt dat je zeker weten je rit naar Rotterdam kunt maken.
Deze producten zorgen hier voor een prachtige totaaloplossing. De klant is helemaal klaar voor de toekomst om zoveel mogelijk zonnestroom zelf op te gaan maken! Als de salderingsregeling stopt hoeft de klant zich niet druk te maken over energiekosten en is er zoveel mogelijk onafhankelijkheid van de energiemaatschappij.
Hoofdkantoor
0228 75 64 47
De nieuwe zonnepanelen zijn aangesloten op een hybride omvormer in combinatie met een 8.3 kWh thuisbatterij. De hybride omvormer is in staat om de gelijkstroom van de zonnepanelen direct als gelijkstroom in de batterij te stoppen om omzetverliezen te voorkomen.
Er zijn op dit moment nog geen regels omtrent thuisbatterijen, maar uit voorzorg hebben we al een aantal maatregelen getroffen: de thuisbatterij ook tegen een brandwerende plaat gemonteerd, de thuisbatterij staat niet in een vluchtroute en deze is op een betonnen ondergrond geplaatst. Zo voldoet de installatie alvast aan de hoogste kwaliteitsnormen van dit moment.
De 2 omvormers en thuisbatterij worden aangestuurd door onze Home Manager, het brein van het systeem. Deze Home Manager gebruiken we om een EMS te creëren. De home manager gebruikt de weersvoorspellingen en gebruikt historisch verbruik van de woning om met behulp van AI te leren wat het verbruikerspatroon is.
Om het systeem nog completer te maken heeft Zonzo ook een laadpaal geïnstalleerd in de vorm van een wallbox EV lader. Zo kan er eerst overtollige zonnestroom in de elektrische auto gestopt worden zodat de thuisbatterij zo min mogelijk aangesproken hoeft te worden: hoe minder laadcycli hoe langer de levensduur van de batterij.
De omvormers, home manager en laadpaal zijn alle 3 van ons Duitse kwaliteitsmerk SMA. Dit betekent dat in de app of het monitoring portaal het hele EMS in te zien is en in te regelen valt: wel zo makkelijk voor de eindklant. Daarnaast is er bij storingen 1 aanspreekpunt voor alle producten.
· Overdag overtollige zonnestroom in de batterij stoppen. ’s Avonds deze leegtrekken als de tarieven hoger zijn of om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden. Dat wil zeggen dat gemiddeld over het jaar gezien je 70% van je zonnestroom zelf opmaakt! Een traditioneel zonnestroomsysteem heeft een zelfvoorziening van ca 30%.
· Dynamische vermogensregeling: meer zonnepanelen aansluiten dan de hoofdaansluiting aan kan. Op momenten met veel stroomverbruik maak je dit zelf op, bij weinig verbruik en veel opwek dan worden de omvormers afgetopt.
· Een terugleverbeperking van zonnestroom instellen: wel eerst zelf alles opmaken, in de elektrische auto stoppen of de batterij vullen maar 0W terug leveren. Bijvoorbeeld handig bij negatieve stroomprijzen.
· Apparatuur aansturen als er veel opwek van zon is: de warmtepomp, wasmachine of droger kan door onze Home Manager aangezet worden bij zonnig weer om zoveel mogelijk zonnestroom zelf op te maken.
· Zelf dynamische tarieven configureren zodat de home manager naast beschikbare zonne-energie ook kan sturen op stroomprijzen. Dit wordt in de toekomst geautomatiseerd is de verwachting.
· Geforceerd de batterij vanuit het net laden: bijvoorbeeld ’s nachts bij lage tarieven.
· Opladen met zonnestroom: onze laadpaal kan sneller laden (tot 22 kW) dan traditionele laadstations door zonnestroom en netstroom te combineren zonder dat de hoofdaansluiting eruit klapt.
· Daarnaast kan de EV charger alleen overtollige zonnestroom in de auto stoppen: zo rijdt de auto goedkoper dan met reguliere netstroom.
· Ook kun je de auto met een doelstelling laden: als je morgenavond om 20:00 in Rotterdam moet zijn zorgt de home manager dat de auto met zoveel mogelijk zonnestroom geladen wordt maar dat je toch altijd genoeg batterij hebt dat je zeker weten je rit naar Rotterdam kunt maken.
Deze producten zorgen hier voor een prachtige totaaloplossing. De klant is helemaal klaar voor de toekomst om zoveel mogelijk zonnestroom zelf op te gaan maken! Als de salderingsregeling stopt hoeft de klant zich niet druk te maken over energiekosten en is er zoveel mogelijk onafhankelijkheid van de energiemaatschappij.